Amerykańskie akcje dostępne dla polskich inwestorów

Świat inwestycji na rynkach finansowych oferuje coraz więcej możliwości nie tylko dla profesjonalistów, ale również dla domowych inwestorów. Akcje na warszawskiej giełdzie przestają być jedyną drogą do lokowania oszczędności i od kilku lat prym wiodą alternatywne sposoby inwestowania na rynkach walut, towarów, indeksów oraz akcji światowych giełd.

Te ostatnie budzą coraz większe zainteresowanie, a szczególnie parkiety w Stanach Zjednoczonych. New York Stock Exchange, czyli Nowojorska Giełda Papierów Wartościowych jest drugą co do wielkości obrotów giełdą świata na której notowanych jest prawie 1900 spółek (dla porównania na warszawskiej GPW jest prawie 480 spółek). Na NYSE notowane są największe i najbardziej znane korporacje m.in. Coca-Cola, McDonald’s czy Walt Disney.  Kolejną bardzo popularną giełdą jest NASDAQ, na której notowanych jest niemal 3000 spółek z takimi gigantami jak Google, Microsoft czy Facebook.

Jak inwestować?

Jeszcze kilka lat temu dostępność akcji notowanych w USA dla polskich inwestorów była mocno ograniczona. Teraz dzięki rozwojowi usług brokerskich coraz większa liczba firm umożliwia dokonywanie transakcji na światowych akcjach i indeksach wykorzystując kontrakty CFD – contract for difference, czyli kontrakt na różnice kursowe. Handel dokonywany jest za pośrednictwem popularnej platformy transakcyjnej MetaTrader 4.

Ile można na tym zarobić? Debiuty najciekawszych spółek w USA odbijają się szerokim echem na całym świecie i wzbudzają ogromne emocje inwestorów. W tym celu warto prześledzić kilka, najciekawszych debiutów giełdowych za oceanem.

GoPro – W czerwcu 2014 roku producent kamer GoPro zadebiutował na parkiecie amerykańskiej giełdy NASDAQ. GoPro jest jedną z pierwszych firm, które zaczęły oferować kamery doskonale sprawdzające się podczas sportów ekstremalnych. Znane na całym świecie od wielu lat, wyróżniają się mikroskopijną wielkością i najwyższą jakością obrazu.

Podczas debiutu cena akcji wynosiła 24 dolary i w trakcie sesji ich wartość skoczyła o niemal 30 procent. W przypadku inwestorów, którzy wykorzystali akcje spółki w dłuższym terminie mogli zanotować zysk sięgający nawet 210%. W październiku cena sięgnęła bowiem poziomu 98 dolarów.

 

GoDaddy – Domeny, hosting internetowy, przechowywanie danych, kreator witryn, poczta, aplikacje oraz programy partnerskie w internecie. Takim katalogiem usług zajmuje się spółka GoDaddy, która 1 kwietnia 2015 zadebiutowała na nowojorskiej giełdzie.

Inwestycja w akcje spółki zarówno na pierwszej sesji, jak i kilka dni od debiutu okazała się niezwykle zyskowna. Przez pierwszy miesiąc kurs poruszał się głównie w konsolidacji w zakresie cenowym 24 – 25,70 USD. Dopiero w połowie maja akcje zaczęły mocno zyskiwać na wartości i w ciągu miesiąca znalazły się powyżej 32 USD, co oznacza, że zysk z inwestycji mógł wynieść w tym czasie nawet 50%.

 

Alibaba – Założona w 1999 roku Alibaba to chiński odpowiednik serwisów Amazon czy eBay, za którego pomocą tysiące europejskich i amerykańskich firm sprowadza towary z Chin. W 2013 roku wartość wszystkich transakcji za pośrednictwem Alibaby wynosiła 243 mld dolarów, natomiast przychody w tym samym roku sięgnęły 5,7 mld dolarów.

Firma zadebiutowała na parkiecie NYSE 19 września 2014 roku i na zamknięcie pierwszej sesji zyskiwała już 38%. Oferta publiczna wynosząca 21,8 mld dolarów (!) była najwyższą w historii Wall Street. W początkowej fazie debiutu za jedną akcję Alibaby płacono 92,70 USD. W kolejnych dniach była dobra okazją do zajmowania długich pozycji. W połowie października rozpoczął się dynamiczny rajd w górę i w przeciągu jednego miesiąca cena dotarła do maksimum 118 USD.  Korzystając więc z cen oferowanych na debiucie oraz w pierwszych dniach notowań spółki, można było wykorzystać potencjał ponad 30% zysku w ciągu niecałych dwóch miesięcy.

 

Debiut Ferrari

Obecnie ogromne emocje wzbudza debiut Ferrari planowany na giełdzie nowojorskiej. Ferrari to doskonale znany na całym świecie producent włoskich supersamochodów, jednych z najbardziej ekskluzywnych i rozpoznawalnych marek. Włoskie wzornictwo znane jest od 1947 roku i obecnie produkcja pojazdów wynosi 7000 rocznie, a oczekuje się, że wolumen wzrośnie do 9000 samochodów rocznie do roku 2019.

Akcje Ferrari powinny być dostępne dla polskich inwestorów za pośrednictwem poszczególnych pośredników oferujących spółki notowane na najważniejszych światowych giełdach. SkyFx umożliwia swoim klientom dostęp do akcji już od pierwszego dnia debiutu za pośrednictwem popularnej platformy transakcyjnej MetaTrader 4. Dokładna data debiutu giełdowego Ferrari zostanie podana w osobnych komunikatach firmy.

Related Articles