Czym są systemy CRM?

Oszczędność czasu i automatyzacja zadań – to dwa główne powody podawane przez liderów działów handlowych, z których już ponad 70 % używa programów opartych na systemach CRM. Czym jest ten rewolucyjny sposób zarządzania relacjami z klientami i jakie korzyści mogą z niego płynąć? Co może zyskać na systemie CRM Twoja firma?

1.       Buduj relacje z klientami

CRM to skrót z języka angielskiego, który w tłumaczeniu znaczy ‘Zarządzanie Relacjami z Klientem’. Dlaczego to takie ważne? Przede wszystkim ze względu na więź, która powinna połączyć klienta z firmą. Dzięki temu z klienta jednorazowego przypadkowego stanie się on klientem stałym lub zaangażowanym entuzjastą (tzw. ewangelistą marki). To dzięki relacjom można w prosty sposób dotrzeć do tego, co tak naprawdę stoi za motywacjami klientów. Powszechnie wiadomo także, że utrzymanie starego klienta jest mniej kosztowne niż pozyskanie nowego. Właśnie w tym pomagają systemy CRM.

 

2.       Trzy rodzaje CRM

Systemy informatyczne CRM to swoiste platformy, na których – choć nie w jednym momencie – spotykają się pracownicy, klienci oraz kadra zarządzająca. W związku z tym wyróżniamy trzy rodzaje programów CRM: analityczny, operacyjny oraz interaktywny. Ten ostatni pozwala na komunikację na linii klient – firma, co sprawia, że w łatwiejszy sposób umożliwia zrozumienie oczekiwań tego pierwszego i ich zaspokajanie. Systemy analityczne służą dokonywaniu wszechstronnych analiz danych klientów, a więc ułatwiają dokonanie podsumowań i wyciągnięcia wniosków płynących ze współpracy. Na trzeci rodzaj systemów -, operacyjne CRM, składa się automatyzacja sprzedaży, marketingu oraz obsługi klienta i ma za zadanie usprawnianie przepływu informacji na wszystkich kanałach komunikacji.

Korzyści płynące z korzystania z systemów typu CRM są powszechnie znane. Nie tylko w prostszy, ale i bardziej kompleksowy sposób jesteśmy w stanie kontaktować się z klientem; nie tylko możemy szybko i bez straty czasu przekazywać dane potrzebne do realizacji zleceń, ale także kontrolować i usprawniać pracę całej struktury organizacyjnej firmy.