Facebook dla pracowników – będzie rewolucja?

Facebook dla pracowników – będzie rewolucja?

Facebook to już nie tylko portal społecznościowy, w którym użytkownicy zakładają prywatne konta. To także platforma służąca do komunikacji wewnątrz firmy. Facebook at Work, bo tak nazywa się nowość oferowana przez giganta społecznościowego, właśnie ma swoją oficjalną premierę.

Zanim jednak Facebook uruchomił wersję dostępną dla wszystkich, przetestowało go blisko 500 firm z całego świata, w tym z Polski. Jedną z nich jest Trans.eu, jeden z europejskich liderów rynku w dostarczaniu informatycznych rozwiązań biznesowych dla branży transportowej.

Choć na rynku jest wiele narzędzi służących do komunikacji wewnątrz firmy, szukaliśmy takiego, które będzie nowoczesne, angażujące pracowników, a jednocześnie intuicyjne. Przekonało nas głównie to, że większość naszych pracowników już użytkuje Facebooka do celów prywatnych i jest do tego przyzwyczajona – mówi Piotr Hunker, prezes Trans.eu.

Dedykowana pracownikom wersja do złudzenia przypomina bowiem znany większości portal społecznościowy. Prosty interfejs, możliwość tworzenia grup czy choćby Messenger, wzbogacony o możliwość wykonywania połączeń i wideorozmów mają ułatwić porozumiewanie się między współpracownikami. Dodatkowo, twórcy serwisu zadbali o użytkowników urządzeń mobilnych – pracownicy korzystający z telefonów komórkowych, mogą pobrać aplikacje umożliwiające przeglądanie aktualności oraz rozmowy.

Zamiast zabierać pracownikom dostęp do Facebooka, wręcz zachęcamy ich do korzystania z tego serwisu, oczywiście w wersji at Work. To doskonale buduje relacje, pomaga w wymianie doświadczeń oraz inspirujących pomysłów, a przede wszystkim ułatwia pracę pomiędzy zespołami – twierdzi Hunker. – Zanim go wdrożyliśmy, o firmowych wydarzeniach można było przeczytać w intranecie opartym na WordPressie, a do rozmów był osobny program. Ogromna część komunikatów trafiała do skrzynki e-mail. Dążymy do tego, aby to wszystko było w jednym miejscu – zauważa.

Trans.eu podzieliło się także statystykami aktywności użytkowników – zaproszenie do skorzystania z narzędzia dostało 459 pracowników. Konta założyło 435, natomiast aktywnych tygodniowo jest około 400 osób.

W poprzedniej wersji intranetu pojawiało się około 10-20 wpisów miesięcznie. Na firmowego Facebooka tylko w ciągu tygodnia pracownicy dodają około 250 postów we wszystkich utworzonych grupach. To bardzo dobry wynik, szczególnie że wciąż uczymy się korzystać z tego narzędzia – wylicza Hunker.

Facebook at Work ma jednak kilka niedoskonałości. Według ankiety, którą Trans.eu przeprowadziło wśród swoich pracowników, główny zarzut jest taki, że w natłoku komunikatów, umyka to, co najistotniejsze. Przydałoby się więc popracować nad algorytmem, który odpowiada za sortowanie treści, które się wyświetlają użytkownikom. Testujący serwis pracownicy skarżą się także, że szybką reakcję uniemożliwia brak powiadomień, jeśli przeglądarka jest wyłączona. Tu z pomocą przychodzi aplikacja mobilna. Niedopracowana wydaje się być również możliwość dodawania dłuższych wpisów. Istnieje wprawdzie możliwość stworzenia estetycznie wyglądającej i przyjemnej dla oka czytelnika notatki opatrzonej zdjęciami, jednak minusem jest to, że nie można dodać jej bezpośrednio z poziomu grup. Ankietowani wskazali, że przydatne byłyby także takie funkcjonalności, jak możliwość zbudowania struktury firmy, czy dodawanie statusów np. o nieobecności w pracy lub spotkaniu.kalendarz czy programy do zarządzania projektami. Ci, którzy są przyzwyczajeni do korzystania z nich, do planowania i omawiania zadań za pomocą Facebooka podchodzą raczej sceptycznie. Przekonać ich może jednak zapowiadana przez Facebooka integracja z Asaną, aplikacją do zarządzania projektami.

Zanim jednak firmowa wersja stanie się tak zwanym „must have” każdego pracownika, Facebook musi znaleźć sposób na to, jak zsynchronizować się z innymi firmowymi narzędziami, jak

Facebook at Work, może zrewolucjonizować firmowy intranet, ale twórcy tej wersji nie mogą zapomnieć o głównym przeznaczeniu tego narzędzia – ma nie tylko budować relacje, ale przede wszystkim ułatwiać pracę i komunikację. Jak sobie z tym poradzą, czas pokaże.

In : Tech

Related Articles