Tydzień przedsiębiorczości w Polsce powinien mieć miesiąc

Według badań zainicjowanych przez firmę Amway, dwie trzecie respondentów uważa, że przedsiębiorczym można się stać poprzez odpowiednią edukację. W kontekście tych wyników, oraz tygodnia przedsiębiorczości, który trwał do 22 listopada, warto się zastanowić nad zaradnością Polaków w zakresie planowania i zarządzania swoimi finansami.

Do tego, że przedsiębiorczym się nie rodzi a staje, przekonanych jest najwięcej ludzi poniżej 35 roku życia (70%). Ludzie młodsi charakteryzują się mniejszą wiarą w skuteczność nauki przedsiębiorczości, wynosi kolejno 65% dla przedziału wiekowego 35-49 i 57% dla respondentów powyżej 50 roku życia.

Dni przedsiębiorczości organizowane są corocznie w 150 krajach, od 2008 roku. Podczas ich trwania, organizacje, instytucje i firmy, inicjują działania, które pomagają zgłębić wiedzę m.in. z zakresu zakładania czy rozwijania własnej działalności gospodarczej.

Takie inicjatywy są jednak podejmowane zdecydowanie za rzadko a umowny tydzień przedsiębiorczości w polskich warunkach powinien trwać co najmniej miesiąc. W praktyce wygląda to tak, że mobilizuje się młodych ludzi i instytucje tylko na te parę dni w roku, w których można poznać tajniki przedsiębiorczości. Realia programu nauczania przedsiębiorczości, pozostawiają wiele do życzenia. Pomimo wprowadzenia godzin lekcyjnych do podstaw programowych w systemie szkolnictwa od liceum, jest ich o wiele za mało w porównaniu do innych krajów europejskich. Przykładowo w Portugalii dzieci zaczynają naukę przedsiębiorczości już w przedszkolu…

Ekonomia jest nauką interdyscyplinarną. Nie chodzi w niej tylko o liczby, a o umiejętności negocjacji czy znajomości związanych z nią wydarzeń historycznych. Poznanie ekonomicznych mechanizmów i odpowiednio wcześniej rozpoczęta edukacja pomóc może w ukształtowaniu odpowiednich postaw wśród młodzieży, która będzie bardziej świadoma mechanizmów rynkowych. Wyobraźnia nie zna granic, jednak nie każdy pomysł uda się przełożyć na realny zysk.

Przejawem przedsiębiorczości jest podejmowanie inicjatyw własnych, w tym zakładanie i prowadzenie firmy. Działalność gospodarcza to duże wyzwanie, nawet dla tych którzy podstawową wiedzę o ekonomii posiadają. Sam koncept, nawet bardzo dobry, może nie być wystarczający. – doradza Karolina Piwowar CEO Eventi.pl, platformy zrzeszającej freelancerów reprezentujących różne zawody. Najbardziej świadomi wybierają ścieżkę freelancera, który zarządza umiejętnie swoim czasem, jest pewny siebie i świadomy korzyści jak i strat, które może przynieść inicjatywa którą podejmuje. Jednak ta świadomość nie bierze się znikąd. To lata praktyki, edukacji oraz wymiany doświadczeń z innymi osobami, które posiadają swój biznes. – dodaje Karolina Piwowar z Eventi.pl.

Raport Amway na temat przedsiębiorczości pokazuje, że istnieje konieczność usprawnienia systemu edukacji z zakresu ekonomii społecznej. Rozwój przedsiębiorczości społeczeństwa jest niezwykle ważnym czynnikiem wzrostu gospodarczego każdego państwa, dlatego warto wspierać każdą inicjatywę, która będzie go wspierać.

In : Biznes

Related Articles